Kategorizace obsahu

Kategorizace obsahu

Obecně se kategorizace obsahu nazývá Taxonomie:

  • obecný pojem pro kategorie, štítky a případně další entity
  • třídění obsahu za účelem zlepšení použitelnosti webu (rychlejší navigace než při procházení chronologicky seřazeného obsahu dle data vydání)
  • kategorie a štítky se navzájem doplňují
  • při představě, že web je kniha, mohou být chápány kategorie jako kapitoly v obsahu knihy a štítky jako indexy v rejstříku

Správné navržení struktury webu je velmi obtížné a většinou vzniká postupně.

Příklad kategorizace obsahu pro web „Filmové novinky“:

  • Kategorie: Akční, Komedie, Dobrodružné, Dokumentární, Historické, Kriminální, Pohádky, Romantické, Sci-fi, Taneční, Válečné, Westerny, Životopisné
  • Štítky: Bruce Willis, Harrison Ford, Mel Gibson, Zdeněk Svěrák, Jan Werich, Karel Heřmánek

Kategorie

  • primární rozdělení obsahu na logické celky
  • základní struktura, volitelně i hierarchická, by měla být navrženy dopředu (dle plánovaného obsahu)
  • mělo by se jednat o obecné téma pro danou oblast (kategorie by se neměli „překrývat“)
  • obsah by měl být zařazen vždy pouze do jedné kategorie (v případě „překryvu“ kategorií raději zvolte obecnější pojem)
  • pokud se vám stává, že máte potřebu obsah zařadit do více kategorií, zamyslete se, zda by nebylo vhodnější změnit strukturu kategorií, případě udělat z některých kategorií štítky
  • účelem kategorií je seskupení obsahu (měli by návštěvníkovi pomoci identifikovat, čím se web zabývá)
  • kategorie bývá zpravidla povinná položka
  • méně kategorií je někdy více, neboť v každé kategorii by měl přibývat nový obsah
  • kategorie si můžeme představit např. jako jednotlivé „kapitoly v obsahu knihy“

Štítky

  • sekundární třídění obsahu, které s kategoriemi nijak nesouvisí
  • vznikají postupně dle aktuálních témat
  • používají se k propojení tematických obsahů (spojují různé obsahy, které spolu v základním dělení dle kategorií nemusí nijak souviset, ale mají společné téma)
  • popisují specifické detaily obsahu
  • nemohou mít hierarchickou strukturu
  • jsou volitelné
  • zlepšují použitelnost webu
  • z často používaného štítku se může stát podkategorie, ale jen v tom případě, že je kategorie dostatečně obecná
  • pomáhají návštěvníkům snadno najít starší tematické články
  • obecně je doporučeno max. 10 štítků u jednoho článku
  • měly by co nejvíce vystihovat obsah článku
  • štítky si můžeme představit např. jako „indexy v rejstříku knihy“, které tvoří známé výrazy propojující tematický obsah

Další možnosti kategorizace obsahu

  • vlastní typy obsahu (produkty, kurzy, zaměstnanci, dokumenty)
  • relace mezi všemi výše jmenovanými
  • formáty příspěvků

Doporučení:

  • pokud to není záměr, nepoužívejte názvy kategorií a štítků v URL adresách článků a stránek (mujweb.cz/kategorie/stitek/nadpis-meho-uzasneho-clanku)
  • web by měl být funkční i při případné změně struktury webu
  • nevytvářejte web pro vyhledávače a roboty, ale pro lidi
Kategorie
Štítky