
Obecně se kategorizace obsahu nazývá Taxonomie:
- obecný pojem pro kategorie, štítky a případně další entity
- třídění obsahu za účelem zlepšení použitelnosti webu (rychlejší navigace než při procházení chronologicky seřazeného obsahu dle data vydání)
- kategorie a štítky se navzájem doplňují
- při představě, že web je kniha, mohou být chápány kategorie jako kapitoly v obsahu knihy a štítky jako indexy v rejstříku
Správné navržení struktury webu je velmi obtížné a většinou vzniká postupně.
Příklad kategorizace obsahu pro web „Filmové novinky“:
- Kategorie: Akční, Komedie, Dobrodružné, Dokumentární, Historické, Kriminální, Pohádky, Romantické, Sci-fi, Taneční, Válečné, Westerny, Životopisné
- Štítky: Bruce Willis, Harrison Ford, Mel Gibson, Zdeněk Svěrák, Jan Werich, Karel Heřmánek
Kategorie
- primární rozdělení obsahu na logické celky
- základní struktura, volitelně i hierarchická, by měla být navrženy dopředu (dle plánovaného obsahu)
- mělo by se jednat o obecné téma pro danou oblast (kategorie by se neměli „překrývat“)
- obsah by měl být zařazen vždy pouze do jedné kategorie (v případě „překryvu“ kategorií raději zvolte obecnější pojem)
- pokud se vám stává, že máte potřebu obsah zařadit do více kategorií, zamyslete se, zda by nebylo vhodnější změnit strukturu kategorií, případě udělat z některých kategorií štítky
- účelem kategorií je seskupení obsahu (měli by návštěvníkovi pomoci identifikovat, čím se web zabývá)
- kategorie bývá zpravidla povinná položka
- méně kategorií je někdy více, neboť v každé kategorii by měl přibývat nový obsah
- kategorie si můžeme představit např. jako jednotlivé „kapitoly v obsahu knihy“
Štítky
- sekundární třídění obsahu, které s kategoriemi nijak nesouvisí
- vznikají postupně dle aktuálních témat
- používají se k propojení tematických obsahů (spojují různé obsahy, které spolu v základním dělení dle kategorií nemusí nijak souviset, ale mají společné téma)
- popisují specifické detaily obsahu
- nemohou mít hierarchickou strukturu
- jsou volitelné
- zlepšují použitelnost webu
- z často používaného štítku se může stát podkategorie, ale jen v tom případě, že je kategorie dostatečně obecná
- pomáhají návštěvníkům snadno najít starší tematické články
- obecně je doporučeno max. 10 štítků u jednoho článku
- měly by co nejvíce vystihovat obsah článku
- štítky si můžeme představit např. jako „indexy v rejstříku knihy“, které tvoří známé výrazy propojující tematický obsah
Další možnosti kategorizace obsahu
- vlastní typy obsahu (produkty, kurzy, zaměstnanci, dokumenty)
- relace mezi všemi výše jmenovanými
- formáty příspěvků
Doporučení:
- pokud to není záměr, nepoužívejte názvy kategorií a štítků v URL adresách článků a stránek (mujweb.cz/
kategorie/stitek/nadpis-meho-uzasneho-clanku) - web by měl být funkční i při případné změně struktury webu
- nevytvářejte web pro vyhledávače a roboty, ale pro lidi
Kategorie
- Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit